Siirry pääsisältöön

Ohjeita kirjoittajille

Ihanaa, että haluat jakaa tarinasi kanssamme!

Tässä muutama kysymys, jotka voivat auttaa sinua kirjoittamisessa.

Mieti suhdettasi steinerkasvatukseen vaikka näiden kysymysten kautta:
  • Mikä on se asia steinerkoulussa /-päiväkodissa, mitä sinä erityisesti arvostat? 
  • Mitä steinerkoulu/ -päiväkoti on tuonut sinun tai lastesi (lastenlastesi) elämään?
  • Miten näet steinerkasvatuksen vaikuttaneen omaan / lasten elämänpolkuun kouluaikojen jälkeen? 
  • Oletko joutunut luopumaan jostain, jotta saatoit valita steinerkasvatuksen lapsillesi? Tai omaksi uraksesi?
  • Miksi valitsit steinerkasvatuksen? Miten löysit sen? 
Voit kirjoittaa lyhyesti tai hieman pidemmästi.  Mitta ei ole määräävä. Julkaistavat jutut tiivistetään ja editoidaan, jos on tarvetta. Lähetämme pyydettäessä tarinan editoinnin jälkeen sinulle tarkastettavaksi ennen julkaisua.

Lähetä tarinasi mukana kuva itsestäsi, lapsistasi... Kuvan olisi hyvä olla tuore. Sen lisäksi voit lähettää kuvia menneiltä ajoilta elävöittämään tarinaasi. Lähettämällä kuvan vahvistat, että kuvassa olevilta henkilöiltä on kysytty julkaisulupa.

  • Voit kirjoittaa tarinan myös yhdessä vaikka perheenjäsenesi kanssa!
  • Och på svenska!
  • Or in English! 
Steinerkasvatuksen liitto pidättää itsellään oikeuden julkaista sivuston materiaalia myös muussa muodossa.

Lähetä tarina ja kuvat sähköpostilla osoitteeseen: liitto@steinerkasvatus.fi
Liitä mukaan yhteystietosi.
Kaunis kiitos jo etukäteen! Tehdään steinerkasvatus näkyväksi ja nostetaan hyvät kokemukset esiin!

Tarinoiden julkaisu aloitetaan alkuvuodesta 2018. Juttuja otetaan vastaan jatkuvasti!


Projektia hallinnoi:
Steinerkasvatuksen liitto
Yhteydeotot ja kysymykset:
Pia Pale
Toiminnanjohtaja
p. 0443588826
pia.pale@steinerkasvatus.fi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Steinerkoulu teki vaikutuksen

Opetus antoi monelta taholta mahdollisuuksia luovaan ilmaisuun ja mahdollisuuksia purkaa omaa energiaa luovasti.  Alina Tomnikov tuli Vantaan steinerkouluun kolmannelle luokalle ja kävi samaa koulua aina ylioppilaaksi asti. Siirtymä koulusta toiseen sujui hienosti. Kiusaaminen jäi taakse. Alina muistelee, miten ovela luokanopettaja Sirpa oli ollut suunnitellessaan uuden oppilaan tulon luokkayhteisöön. Ennen ensimmäistä päivää uudessa koulussa opettaja oli lähettänyt Alinan tutustumaan ja leikkimään yhden tulevan luokkakaverinsa luokse. Sitten ensimmäisenä päivänä tuntui helpottavalta, kun juuri vieruskaveri luokassa oli jo tuttu ja neuvoi uusissa työtavoissa. Alina kehuu saaneensa tästä luokkakaverista turvallisen mentorin steinermaailmaan. Alina kertoo olevansa nykyisinkin paljon yhteyksissä ”steinertyyppeihin”. Välit useiden entisten luokkatovereiden kanssa ovat erittäin läheiset. Kysyessäni Alinalta milloin hän tiesi ryhtyvänsä näyttelijäksi, hän kuvailee steinerkoulun oppim

AINO KAMUNEN JA MIMERKKI - LAPIN STEINERKOULUN ALKUVIRIKKEINÄ

2019 tulee kuluneeksi 100 vuotta ensimmäisen steinerkoulun perustamisesta. Kerron tässä omakohtaisia kokemuksia Rovaniemen seudun steinerkouluyhdistyksen syntyvaiheista 1980-luvun alkupuolella. Tämä näkökulma on vain yksi säde koko tarinasta. Steinerkoulut syntyvät vanhempien tahtojen summasta. Rovaniemen steinerkoulun taustalla on poikkeuksellisen voimakas vanhempien tahdonvirike. Lastentarhanopettaja Aino Kamusen työllä on tärkeä merkitys Rovaniemen steinerkoulun historiassa. Teksti: Eeva Snellman 1.8.2019  Esikoistani odottaessani vuonna 1980 suoritin samanaikaisesti kasvatustieteiden aineopintoja Lapin yliopistossa Rovaniemellä. Käsityönopettaja-ystäväni houkuttamana lähdin nukkekurssille setlementtiliike Rovalan kansalaisopistoon. Aino Kamusen ohjauksessa työstin steinerpedagogisen nuken, joka sai nimekseen Rauha. Rauhan kaksisävyiset kellanvaaleat hiukset tein Ainon keritsemistä, kehräämistä ja kasveilla värjäämistä villalangoista. Nukkeja tehdessämme Aino luki meille

Elisa Malik - "true steiner"

Lämpimimmät muistot steinerkoulusta Elisalla ovat eskarivuodesta. Silloin puraisi käsityökärpänen, joka on jatkunut erilaisin askarteluin näihin päiviin ja YouTube videoihin asti. Elisa säteilee videolla ja esittelee aamurutineja, bullet journaliaan, hupsuja haasteita, kokkaustuokioita poikaystävän kanssa. Videot ovat rehellisiä ja hassuja, iloisia ja arkisia. Hän on yksi näitä uuden ajan ihmeitä, vloggaava ihminen, jonka edesottamuksia seurataan. Elisa Malikin kanavalla YouTubessa on 88 tuhatta tilaajaa. Tammikuussa Elisa kävi pokkaamassa Kultaisen Venlan osallistuttuaan parhaaksi lasten- ja nuorten ohjelmaksi äänestettyyn YLE:n Metsähaasteeseen. Elisa kirjoitti ylioppilaaksi Helsingin Rudolf Steiner -koulusta keväällä 2016. Sittemmin hän on keskittynyt tubettamiseen, yli 200 videon verran. – Youtube videoiden teko on ollut helppoa kun on koulussa oppinut luovuutta ja käsillä tekemistä, toteaa Elisa, joka on omasta mielestään kyllä melko “true steiner”, koska steinerkoulupolku