Siirry pääsisältöön

Lapsi saa olla lapsi


Näen lapsestani, miten koulun tarjoama opetustapa sopii hänelle.
Meidän perheen valinta Pyryn kohdalla oli luonnollisesti steinerkoulu, koska kaipasin koululta lapsen yksilöllistä kohtaamista, ihmisyyden tärkeyden esiin tuomista. Olin jo kolmen isomman lapsen kohdalla kokenut normikoulun opetustyylin. Pyry aloitti tarhan 3 -vuotiaana steinertarhassa ja jatkoi siellä eskariin. Perheemme arvosti tarhassa valmistettavaa luomukasvisruokaa ja arvoja, joilla lapsi kohdataan. Tarhassa syntyi useita hyviä kaverisuhteita, jotka jatkuvat nyt koulussa. Kouluruoka on myös ravitsevaa luomuruokaa.

Pyryn luokalla on hyvä luokkahenki, koulua käydään mielellään ja luokan opettaja tuntee lapseni, ja se on minulle vanhempana tärkeää.

Opetustapa on oppimiseen innostavaa ja herättelevää. Näen lapsestani, miten koulun tarjoama opetustapa sopii hänelle. Pyry käy nyt 2.luokkaa, jossa ei vielä painoteta älyllistä oppimista, vaan annetaan lapsen kasvaa henkisesti ja fyysisesti rauhassa. Ja mikä minulle vanhempana on tärkeää, lapsi saa olla lapsi ja kypsyä omaan tahtiinsa omaan potentiaaliinsa. Steinerkoulun päämäärä on ihmisenä kasvaminen. Koulussamme opetetaan ymmärtämään toisia ihmisiä ja kasvattamaan itsessä suvaitsevaisuutta.

Koulussa opetetaan paljon tarinoiden kautta. Sadut ja kertomukset ovat olleet tärkeä osa elämäämme iltasatujen ja tarinahetkien muodossa myös kotona. Tarinoihin sisältyy paljon tärkeitä asioita elämästä, kuten käsitystä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä sekä tunteiden kohtaamista.

Tässä ajassa, jossa elämme, arvostan, että lapseni saa kasvaa ihmisyyden arvojen äärellä. Lapseni saa oppia kokemaan tekemisen, luovuuden ja mielikuvituksen voiman elämässä.

Koko koulun henkilökunta on kuin yhtä suurta perhettä lasten ja vanhempien kanssa. Tapahtumiin ja talkoisiin on ilo tulla mukaan.



Kirsi Moilanen, 2.lk:n Pyryn äiti (Kymenlaakson steinerkoulu)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Steinerkoulu teki vaikutuksen

Opetus antoi monelta taholta mahdollisuuksia luovaan ilmaisuun ja mahdollisuuksia purkaa omaa energiaa luovasti.  Alina Tomnikov tuli Vantaan steinerkouluun kolmannelle luokalle ja kävi samaa koulua aina ylioppilaaksi asti. Siirtymä koulusta toiseen sujui hienosti. Kiusaaminen jäi taakse. Alina muistelee, miten ovela luokanopettaja Sirpa oli ollut suunnitellessaan uuden oppilaan tulon luokkayhteisöön. Ennen ensimmäistä päivää uudessa koulussa opettaja oli lähettänyt Alinan tutustumaan ja leikkimään yhden tulevan luokkakaverinsa luokse. Sitten ensimmäisenä päivänä tuntui helpottavalta, kun juuri vieruskaveri luokassa oli jo tuttu ja neuvoi uusissa työtavoissa. Alina kehuu saaneensa tästä luokkakaverista turvallisen mentorin steinermaailmaan. Alina kertoo olevansa nykyisinkin paljon yhteyksissä ”steinertyyppeihin”. Välit useiden entisten luokkatovereiden kanssa ovat erittäin läheiset. Kysyessäni Alinalta milloin hän tiesi ryhtyvänsä näyttelijäksi, hän kuvailee steinerkoulun oppim

AINO KAMUNEN JA MIMERKKI - LAPIN STEINERKOULUN ALKUVIRIKKEINÄ

2019 tulee kuluneeksi 100 vuotta ensimmäisen steinerkoulun perustamisesta. Kerron tässä omakohtaisia kokemuksia Rovaniemen seudun steinerkouluyhdistyksen syntyvaiheista 1980-luvun alkupuolella. Tämä näkökulma on vain yksi säde koko tarinasta. Steinerkoulut syntyvät vanhempien tahtojen summasta. Rovaniemen steinerkoulun taustalla on poikkeuksellisen voimakas vanhempien tahdonvirike. Lastentarhanopettaja Aino Kamusen työllä on tärkeä merkitys Rovaniemen steinerkoulun historiassa. Teksti: Eeva Snellman 1.8.2019  Esikoistani odottaessani vuonna 1980 suoritin samanaikaisesti kasvatustieteiden aineopintoja Lapin yliopistossa Rovaniemellä. Käsityönopettaja-ystäväni houkuttamana lähdin nukkekurssille setlementtiliike Rovalan kansalaisopistoon. Aino Kamusen ohjauksessa työstin steinerpedagogisen nuken, joka sai nimekseen Rauha. Rauhan kaksisävyiset kellanvaaleat hiukset tein Ainon keritsemistä, kehräämistä ja kasveilla värjäämistä villalangoista. Nukkeja tehdessämme Aino luki meille

Elisa Malik - "true steiner"

Lämpimimmät muistot steinerkoulusta Elisalla ovat eskarivuodesta. Silloin puraisi käsityökärpänen, joka on jatkunut erilaisin askarteluin näihin päiviin ja YouTube videoihin asti. Elisa säteilee videolla ja esittelee aamurutineja, bullet journaliaan, hupsuja haasteita, kokkaustuokioita poikaystävän kanssa. Videot ovat rehellisiä ja hassuja, iloisia ja arkisia. Hän on yksi näitä uuden ajan ihmeitä, vloggaava ihminen, jonka edesottamuksia seurataan. Elisa Malikin kanavalla YouTubessa on 88 tuhatta tilaajaa. Tammikuussa Elisa kävi pokkaamassa Kultaisen Venlan osallistuttuaan parhaaksi lasten- ja nuorten ohjelmaksi äänestettyyn YLE:n Metsähaasteeseen. Elisa kirjoitti ylioppilaaksi Helsingin Rudolf Steiner -koulusta keväällä 2016. Sittemmin hän on keskittynyt tubettamiseen, yli 200 videon verran. – Youtube videoiden teko on ollut helppoa kun on koulussa oppinut luovuutta ja käsillä tekemistä, toteaa Elisa, joka on omasta mielestään kyllä melko “true steiner”, koska steinerkoulupolku