Siirry pääsisältöön

Sain henkistä vahvuutta steinerkoulusta


Luulen, että steinerkoulussa minuun istutettiin itseoppivuuden ja -ohjautuvuuden siemenet, joita hyödynnän nykyään paljon laulaja-lauluntekijän sekä opettajan työssä.

Peruskoulun jälkeen olin hieman hukassa ja murrosikä oli vielä pahasti kesken. Koulunkäynti pohjois-savolaisessa maalaiskoulussa oli sujunut kohtalaisesti, mutta en ollut kuitenkaan koskaan löytänyt intohimoa oppimiseen sieltä. Peruskoulun loppupuolella mietin lukiovaihtoehtoja. Isä oli nähnyt lehdessä mainoksen Kuopion steinerlukiosta. Hän ehdotti, että hakisin kyseiseen kouluun. Luin kirjan steinerpedagogiikasta ja innostuin. Kävin haastattelussa Kuopion steinerkoulu Virkkulassa ja tulevana syksynä, vuonna 2000, aloitinkin opinnot siellä. 

Nautin monella tapaa olostani steinerkoulussa, vaikka alkutaival oli etsivä ja sopeutumiseen meni aikaa. Pidin steinerkoulun kodinomaisesta tunnelmasta, sen tarjoamista lukuisista taideaineista, erikoisista ja kiinnostavista opettajista, todella maittavasta luomuruuasta sekä ihmislähtöisestä ilmapiiristä. Koen, että jollain tapaa elvyin noina vuosina. 

Steinerkoulun opetusmetodit olivat minulle sopivia. Luulen, että steinerkoulussa minuun istutettiin itseoppivuuden ja -ohjautuvuuden siemenet, joita hyödynnän nykyään paljon laulaja-lauluntekijän sekä opettajan työssä. Opin tutkimaan ja kokeilemaan asioita sekä ajattelemaan itsenäisesti. Minusta kai tuli jonkinlainen totuuden ja kauneuden etsijä. 

Taideaineista, varsinkin kuvanveistosta, taidehistoriasta ja sanataiteesta, pidin valtavasti. Oppitunneilla koin hetkiä, jolloin tavallisessa peruskoulussa kadonnut luovuuteni alkoi kukoistaa. Löysin jonkun hyvin merkittävän osan itsestäni noina hetkinä. Ja kehittymistä tapahtui vielä monta vuotta opetuksen jälkeenkin. 

Keskityin steinerkoulussa enemmänkin taideaineisiin ja lukuaineet jäivät vähemmälle huomiolle. Kun ylioppilaskirjoitukset alkoivat koputella ovelle, huomasin joissakin opettajissa pientä huolta sen suhteen, miten ylioppilaskirjoitukseni tulevat sujumaan. Ymmärsin opettajien huolen, koska en todellakaan ollut näyttänyt kykyjäni matikan tai ruotsin tunnilla. Itse olin kuitenkin hyvin rauhallinen asian suhteen. 13.luokkaa eli ylioppilasvuotta edeltävänä kesänä panostin tuleviin kirjoituksiin opiskelemalla itsenäisesti. Aiemmin mainitsemani Itseoppivuuteni ja -ohjautuvuuteni avulla selvisin ylioppilaskirjoituksista hyvin ja sain ylioppilaslakin vuonna 2004. 

En harrasta juurikaan jossittelua, koska uskon, että kaikki elämässä menee niin kuin on tarkoitettu. Silti olen joskus miettinyt, miten minulle olisi käynyt tavallisessa lukiossa. Olisiko sopeutunut luokattomaan, isoon kouluun ja ennen kaikkea, mitä tavallisessa lukiossa olo olisi tehnyt minun kadoksissa olleelle taiteellisuudelle? Olisiko se minulta vieläkin hukassa? 

Varmaksi tiedän kuitenkin sen, että steinerkoulu kasvatti minusta henkisesti vahvemman ja enemmän itseään tuntevan ihmisen. Ja ennen kaikkea steinerkoulu jätti minut luottavaisen avoimeksi elämälle ja sen monille, erilaisille mahdollisuuksille.

Nelli Nelson

PS. Esikoisingleni "Tuhat vuotta sitten" ilmestyi huhtikuussa.
Linkki: https://open.spotify.com/track/2ZxIyy17AyWSO9A4Afy0Cv?si=JTt_MYlaS3KS8tFf7Em9DA

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Steinerkoulu teki vaikutuksen

Opetus antoi monelta taholta mahdollisuuksia luovaan ilmaisuun ja mahdollisuuksia purkaa omaa energiaa luovasti.  Alina Tomnikov tuli Vantaan steinerkouluun kolmannelle luokalle ja kävi samaa koulua aina ylioppilaaksi asti. Siirtymä koulusta toiseen sujui hienosti. Kiusaaminen jäi taakse. Alina muistelee, miten ovela luokanopettaja Sirpa oli ollut suunnitellessaan uuden oppilaan tulon luokkayhteisöön. Ennen ensimmäistä päivää uudessa koulussa opettaja oli lähettänyt Alinan tutustumaan ja leikkimään yhden tulevan luokkakaverinsa luokse. Sitten ensimmäisenä päivänä tuntui helpottavalta, kun juuri vieruskaveri luokassa oli jo tuttu ja neuvoi uusissa työtavoissa. Alina kehuu saaneensa tästä luokkakaverista turvallisen mentorin steinermaailmaan. Alina kertoo olevansa nykyisinkin paljon yhteyksissä ”steinertyyppeihin”. Välit useiden entisten luokkatovereiden kanssa ovat erittäin läheiset. Kysyessäni Alinalta milloin hän tiesi ryhtyvänsä näyttelijäksi, hän kuvailee steinerkoulun oppim

Elisa Malik - "true steiner"

Lämpimimmät muistot steinerkoulusta Elisalla ovat eskarivuodesta. Silloin puraisi käsityökärpänen, joka on jatkunut erilaisin askarteluin näihin päiviin ja YouTube videoihin asti. Elisa säteilee videolla ja esittelee aamurutineja, bullet journaliaan, hupsuja haasteita, kokkaustuokioita poikaystävän kanssa. Videot ovat rehellisiä ja hassuja, iloisia ja arkisia. Hän on yksi näitä uuden ajan ihmeitä, vloggaava ihminen, jonka edesottamuksia seurataan. Elisa Malikin kanavalla YouTubessa on 88 tuhatta tilaajaa. Tammikuussa Elisa kävi pokkaamassa Kultaisen Venlan osallistuttuaan parhaaksi lasten- ja nuorten ohjelmaksi äänestettyyn YLE:n Metsähaasteeseen. Elisa kirjoitti ylioppilaaksi Helsingin Rudolf Steiner -koulusta keväällä 2016. Sittemmin hän on keskittynyt tubettamiseen, yli 200 videon verran. – Youtube videoiden teko on ollut helppoa kun on koulussa oppinut luovuutta ja käsillä tekemistä, toteaa Elisa, joka on omasta mielestään kyllä melko “true steiner”, koska steinerkoulupolku

AINO KAMUNEN JA MIMERKKI - LAPIN STEINERKOULUN ALKUVIRIKKEINÄ

2019 tulee kuluneeksi 100 vuotta ensimmäisen steinerkoulun perustamisesta. Kerron tässä omakohtaisia kokemuksia Rovaniemen seudun steinerkouluyhdistyksen syntyvaiheista 1980-luvun alkupuolella. Tämä näkökulma on vain yksi säde koko tarinasta. Steinerkoulut syntyvät vanhempien tahtojen summasta. Rovaniemen steinerkoulun taustalla on poikkeuksellisen voimakas vanhempien tahdonvirike. Lastentarhanopettaja Aino Kamusen työllä on tärkeä merkitys Rovaniemen steinerkoulun historiassa. Teksti: Eeva Snellman 1.8.2019  Esikoistani odottaessani vuonna 1980 suoritin samanaikaisesti kasvatustieteiden aineopintoja Lapin yliopistossa Rovaniemellä. Käsityönopettaja-ystäväni houkuttamana lähdin nukkekurssille setlementtiliike Rovalan kansalaisopistoon. Aino Kamusen ohjauksessa työstin steinerpedagogisen nuken, joka sai nimekseen Rauha. Rauhan kaksisävyiset kellanvaaleat hiukset tein Ainon keritsemistä, kehräämistä ja kasveilla värjäämistä villalangoista. Nukkeja tehdessämme Aino luki meille